سنسور ترکمتر، مبدل ترکمتر یا ترکمتر یک وسیله برای اندازه گیری و ثبت گشتاور بر روی یک سیستم چرخشی مانند موتور، میل لنگ، گیربکس، انتقال، روتور، یک موتور دوچرخه یا تستر گشتاور است. ترکمتر استاتیک نسبتا برای اندازه گیری آسان است. اما ترکمتر پویا، اندازه گیری اش آسان نیست، زیرا به طور کلی نیاز به انتقال برخی از اثر (الکتریکی، هیدرولیک یا مغناطیسی) از محور به یک سیستم استاتیک دارد.
یک راه برای رسیدن به این هدف این است که شفت و یا یک عضو متصل به شفت را با مجموعه ای از زمینه های مغناطیسی دائمی. خصوصیات مغناطیسی این حوزه ها بر اساس ترکمتر اعمال شده متفاوت است و بنابراین می تواند با استفاده از سنسورهای بدون تماس اندازه گیری شود. چنین سنسورهای ترکمتر مغناطیسی پلاستیکی به طور کلی برای برنامه های درون خودرو بر روی اتومبیل های مسابقه ای، اتومبیل، هواپیما و هواپیما استفاده می شود.
معمولا سنسورهای ترکمتر یا مبدل های ترکمتر از سنسورهای فشار استفاده شده به یک شفت یا محور چرخشی استفاده می کنند. با استفاده از این روش، وسیله ای برای قدرت کشیدن پل سنجی ضروری است، همچنین به عنوان وسیله ای برای دریافت سیگنال از شفت چرخشی. این را می توان با استفاده از حلقه لغزش، تله متری بی سیم، و یا ترانسفورماتور چرخشی انجام می شود. انواع جدیدتر مبدلهای گشتاور الکترونیکی را تهیه کرده و یک مبدل A / D را به شفت چرخشی اضافه می کند. الکترونیک استاتور پس از آن سیگنال های دیجیتال را می خواند و این سیگنال ها را به یک سیگنال خروجی آنالوگ مانند سطح +/- ۱۰VDC تبدیل می کند.
توسعه اخیر، استفاده از دستگاه های SAW متصل به شفت و از راه دور بازجویی است. فشار بر روی این دستگاه های کوچک مانند انحرافات شفت می تواند از راه دور به عنوان خوانده شده و خروجی بدون نیاز به الکترونیک متصل در شفت. احتمالا اولین استفاده در حجم در زمینه خودرو خواهد بود، از مه ۲۰۰۹، Schott اعلام کرد که دارای یک بسته حسگر SAW برای استفاده در خودرو است.
روش دیگری برای اندازه گیری گشتاور از طریق اندازه گیری زاویه پیچش یا اندازه گیری تغییر فاز است، بدین ترتیب زاویه پیچشی ناشی از ترکمتر اعمال شده با استفاده از دو سنسور موقعیت زاویه ای و اندازه گیری زاویه فاز بین آنها اندازه گیری می شود. این تکنیک در موتور توربوپراس Allison T56 استفاده می شود.
در صورتی که سیستم مکانیکی شامل گیربکس زاویه راست باشد، نیروی واکنش محوری که توسط شفت ورودی / پینونال تجربه می شود، می تواند به ترکمتر متصل شده توسط شفت خروجی (ها) مرتبط باشد، . استرس ورودی محوری ابتدا باید بر روی گشتاور خروجی کالیبراسیون شود. ورودی را می توان به راحتی از طریق اندازه گیری کشش سنج از محفظه بلبرینگ ورودی ورودی اندازه گیری. ترکمتر خروجی به راحتی با استفاده از یک ترکمتر استاتیک اندازه گیری می شود.
ممنونم از اطلاعات خوبتون 🙂